Nyheter

Köpstarka seniorer bortglömda konsumenter

Huvuddelen av all reklam riktar sig till yngre personer. Därigenom missar företagen en stor och köpstark målgrupp, på grund av fördomar om äldres ekonomi.

Publicerad 2011-10-28

En vanlig missuppfattning är att äldre inte konsumerar särskilt mycket mer än mat och boende. Men under de senaste 20 åren har pensionärers konsumtion i det närmaste hunnit ikapp den genomsnittliga befolkningens, enligt AMF Pension.

Utlandsresor, restaurangbesök, biobesök och elektronikprylar är några av de saker som seniorer lägger pengar på för att sätta guldkant på tillvaron. Precis som alla andra alltså.

– Undersökningen dödar definitivt myten att pensionärer bara köper mat och betalar hyra. Allt fler pensionärer kan i dag fortsätta att leva som tidigare och därmed också unna sig annat som till exempel resor, säger Carina Blomberg, trygghetsekonom på AMF Pension, till Dagens Nyheter

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.