Tiotusentals mobiltelefoner blockeras – kan inte nå 112
Foto: Jönköpings universitet
Nyheter | TEKNIK

Tiotusentals mobiltelefoner blockeras – kan inte nå 112

Snart släcks 2G och 3G. PTS varnar för att vissa 4G-mobiler saknar stöd för nöd­samtal till 112 och ska blockeras. Vissa redan på måndag.

Anna Bäsén
Publicerad 2025-11-28

Nedsläckningen av 2G och 3G-näten som Senioren rapporterat om kryper allt närmare. 1 december – på måndag – stänger Tre, Tele2 och Telenor ner sina 2G- och 3G-nät i Sverige. 

Telia planerar att ha kvar sitt 2G-nät till slutet av 2027. 

Tiotusentals mobiler blockeras

Som Senioren tidigare rapporteras slutar äldre mobiltelefoner, larm, kortterminaler, nödtelefoner i hissar och annan utrustning som enbart har stöd för 2G eller 3G kommer att sluta fungera när näten stängs ned.

Nu kommer ytterligare en komplikation: Tiotusentals mobiler kommer att blockeras för att de inte kan nå nödnumret 112 via operatörernas egna nät.

Post- och telestyrelsen ålägger Tre, Telenor och Tele2 att blockera mobiler som inte kan ringa 112 efter nedsläckningen.

Kan inte nå 112 via operatörens nät

När 2G- och 3G-näten stängs ner i december 2025 påverkas nämligen vissa mobiltelefoner på ett oväntat och allvarligt sätt.

Post- och telestyrelsen, PTS, har upptäckt att en del 4G-telefoner inte kommer att kunna ringa nödnumret 112 – trots att de fungerar för vanliga samtal genom operatörens egna nät. 

Kanske inte kan ringa ditt livs viktigaste samtal

– Det här är allvarligt. Det handlar ju om att du tror att du har en fungerande telefonitjänst. Sen kanske det visar sig att du inte kan ringa det viktigaste samtalet du någonsin behöver ringa i hela ditt liv, säger Petter Öhrn, pressansvarig vid PTS, till Senioren.

– Situationen som vi riskerar att stå inför är att du har användare som kan ringa helt vanliga samtal, exempelvis för att beställa en pizza. Men om du sätter pizzan i halsen så kan du inte ringa 112 för att få dit en ambulans. Och det är den situationen vi vill undvika.

Därför kan vissa mobiler inte nå 112

  • Tre, Telenor och Tele 2 har ett antal abonnenter med 4G-telefoner som inte kommer kunna ringa nödsamtal via deras nät när 2G- och 3G-näten stängs ner.
  • Orsaken är att telefonerna saknar stöd för nödfunktionen VoLTE emergency.
  • Volte (voice over lte) är en teknik för att skicka röstsamtal som data över 4G-nätet som har varit standard i många år.
  • Problemet är att nödsamtal, volte emergency, ställer ytterligare krav på mobilernas mjukvara.
    Volte gör det möjligt att ringa röstsamtal över 4G, men nödfunktionen kräver ytterligare mjukvarustöd.
    ”Det är en begränsning i telefonens mjukvara eller konfiguration, ofta i importerade modeller för andra marknader”, förklarar Mariana Prieto Abarca på Tele 2, för tidningen Ny Teknik.

Dölj faktaruta

Det är heller inte särskilt gamla telefoner det handlar om, utan telefoner som sålts under 2010-talet, berättar Petter Öhrn. Hur många telefoner det rör sig om har de tre operatörerna belagt med affärssekretess.

– Så jag kan inte säga hur många det handlar om. Men det rör sig om tiotusentals, säger Petter Öhrn.

Operatörerna förlitar sig på nödsystem

PTS konstaterar att samtliga tre operatörer förlitar sig på att nödsamtal på dessa telefoner kopplar över till Telias 2G-nät som är i bruk till 2027.

Den här funktionen kallas för nödroaming. Det är en säkerhetsåtgärd om en operatörs nät skulle ligga nere i ett område. I så fall styrs nödsamtal till 112 över till ett fungerande nät.

– Det här är en säkerhetsfunktion som är en back up-plan. Man kan inte ha det som enda lösningen, säger Petter Öhrn.

PTS godkänner inte lösningen

PTS underkänner helt att de tre operatörerna idé att förlita sig på nödroaming via Telias 2G-nät som lösning.

– Nödroaming är en viktig funktionalitet och fungerar väldigt bra som en säkerhetsåtgärd. Men det kan inte vara den enda lösningen. Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör, i en presskommentar

Operatörer ska kunna förmedla nödsamtal till 112

Operatörerna får helt enkelt inte tillhandahålla sina nät för mobiltelefoner som inte kan förmedla nödsamtal till 112, anser PTS.

Därför har PTS gjort en skyndsam granskning av de tre operatörerna.

I fredags förelade myndigheten Tre, Telenor och Tele 2 att genast identifiera vilka telefonmodeller som inte kan användas i operatörens nät för att ringa nödsamtal efter avvecklingen av 2G- och 3G-nät. 

När de gjort detta ska de snarast informera användarna.

Och från och med 2 februari 2026 ska operatörerna blockera de aktuella telefonerna.

Vissa mobiler blockeras på måndag

För vissa telefoner krävs dessutom någon särskild åtgärd, exempelvis att SIM-kortet tas ut, för att de ska koppla över till Telias 2G-nät i en nödsituation för att nå 112.

För dem gäller kravet redan från den 1 december 2025. De ska bli blockerade på måndag, med andra ord.

Ägarna till dessa telefoner behöver endera byta till en modell som klarar nödsamtal över 4G/Volte. Det andra alternativet är att byta operatör till en som även kan förmedla nödsamtal över 2G- och 3G-teknik via det egna nätet. I praktiken betyder det Telia.

– Vi förstår att det kan vara betungande för de användare som nu behöver byta telefon eller operatör. Samtidigt är alternativet värre. Vi kan inte riskera att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss också att operatörerna hanterar den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder, säger Dan Sjöblom.  

Nödvändigt att blockera mobiler akut

Att ägarna till vissa mobilmodeller får dem blockerade redan på måndag är förstås besvärligt.

– Men vi anser att det är nödvändigt. För det är ju ett större och krångligare handhavande i en nödsituation att exempelvis behöva pilla ut ett simkort för att kunna ringa 112, säger Petter Öhrn.

Men vet du om operatörerna gått ut och informerat sina kunder?

– Vi har förelagt dem om att informera de som är berörda så det ska de ju göra. Är du berörd så ska du bli kontaktad. Du ska inte behöva sitta och försöka ta reda på vilka mobilmodeller det gäller.

– Och för vissa är det ju rent akut eftersom det börjar gälla på måndag. De ska ha fått information.

Anna Bäsén
Publicerad 2025-11-28

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas
Byggd med av WonderFour