Skön stretch för bättre hållning
Hälsa | Må bra | Må bra med Madelein

Skön stretch för bättre hållning

MADELEIN MÅNSSON är Seniorens egen personliga tränare. Hon utbildade sig till det när hon var 62 och är nu vid 77 års ålder i sin bästa fysiska form. Här tipsar hon om en stretchövning som gör din hållning bättre.

Madelein Månsson
Publicerad 2021-12-10

Tänker du på din hållning? Brukar du sträcka på dig? Om vi kommer ihåg att sträcka på oss varje dag och samtidigt göra en stretchövning är mycket vunnet. Med stigande ålder sjunker de flesta av oss ihop lite för varje år som går. Ryggen blir rundare och rundare. Men det behöver inte bli så! Prova den här stretchövningen, den gör din hållning bättre.

 

1 Stå med rak rygg och slappna av i axlarna. Andas lugnt och naturligt, helst genom näsan. Låt armarna hänga utmed sidorna. Lyft axlarna uppåt och rulla dem långsamt bakåt-uppåt och bakåt fem gånger.

2 Knäpp händerna bakom ryggen. Lyft därefter långsamt dina knäppta händer uppåt så långt det känns bra. Stanna till en kort stund i högsta läget och räkna långsamt, 5-4-3-2-1. Känn hur du sträcker ut bröstryggen. Skönt, eller hur? Gör denna stretchövning dagligen eller så ofta du kommer ihåg.

Småprata!
Småprata så ofta och så mycket du kan. I kassakön eller i väntan på bussen. Vi behöver det! Efter drygt ett års karantän var jag som vanligt ute på min hundpromenad. Jag gick förbi två grannar som satt i solen och drack kaffe och njöt av det vackra vädret. ”Vill du ha en kopp kaffe?” undrade min vänliga granne. ”Ja tack”, svarade jag lite förvånat. ”Med mjölk?” ”Ja tack.” ”Vill du också ha en hembakad bulle?” ”Ja, tack.” Vi småpratade i en halvtimme. När jag kom tillbaka hem var jag glad och förvånad. Glad, på riktigt, för första gången på länge. Kan man bli glad av något så litet och enkelt? Förvånat konstaterade jag att ja, det kan man!

Blåsträning
En överaktiv blåsa innebär att du blir kissnödig väldigt ofta. Det är ett mycket vanligt problem som också ökar med åldern. Perfekt hemmaträning: Så snart du får en signal att du är kissnödig, försök att vänta tio minuter innan du går på toa (ställ timern/äggklockan). Öka därefter tiden som du avstår från att kissa. Det går att träna urinblåsan till att klara större mängder kiss innan du blir kissnödig. Målet med träningen är att du ska kunna hålla dig i fyra timmar. En normal blåsa signalerar vid tre-fyra deciliter. Den krympta blåsan kan signalera redan vid en halv deciliter.

Musiktipset
Upp och hoppa efter all julmat och timmars sittande! Ladda ner: All I want for Christmas is you med Mariah Carey och Feliz Navidad med José Feliciano.
Dansa av hjärtans lust till dessa snabba glada danslåtar (sju minuters dans). Passar perfekt efter julmaten! God Jul!

Dölj faktaruta
Madelein Månsson
Publicerad 2021-12-10

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas