Vanliga människor ger mest
Leva & uppleva | Tema insamling
Foto: Colourbox

Vanliga människor ger mest

Ideella organisationer utgör en viktig del i civilsamhället. Åtta av tio svenskar är positivt inställda till dem, sex av tio skänker pengar.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2020-12-19

Utan vanliga medborgare skulle de ideella organisationerna inte klara sig. Många viktiga verksamheter skulle få lägga ner om det inte vore för att så många svenskar tycker att det är viktigt att skänka pengar till välgörenhet och organisationer som gör gott. Svenska hushåll står bakom hela 60 procent av de ideella organisationernas intäkter.
– Ett ord som sammanfattar privatpersoners förhållande till ideella organisationer är stabilitet, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige.
Man brukar prata om ”glassindex”, vilket innebär att man jämför hur mycket hushållen lägger på glass och godis jämfört med hur mycket de skänker. Tanken är att jämföra två typer av »icke nödvändig konsumtion”.

Gåvor via testamenten

Åren 2012-2015 skedde en uppgång i hushållens givmildhet, men sedan har det planat ut. År 2018 ökade gapet mellan hur mycket hushållen spenderade på godis jämfört med hur mycket de skänkte till välgörenhet. En möjlig förklaring till det skulle kunna vara att 2018 var en varm sommar och att glasskonsumtionen därför ökade. Det året köpte vi glass och sötsaker för 33,6 miljarder, en ökning med 2,5 miljarder, medan givandet minskade något till 7,7 miljarder.
Men 2019 nådde insamlingarna till ideella organisationer för första gången över nio miljarder kronor.
– Över de sista tio åren har givandet fördubblats, säger Charlotte Rydh. Till exempel har gåvor via testamenten ökat med 80 procent på sex år.
Hon tycker att det är positivt att fler har upptäckt att det finns en möjlighet att ge till en ideell organisation även i samband med ett testamente.
– Många tycker att det känns viktigt hur deras tillgångar bäst kommer till användning när de inte längre finns kvar. Men det är bara 20 procent av svenskarna som skriver testamente idag.

Charlotte Rydh. Foto: Catarina Harling

Giva Sverige

  •  En branschorganisation som arbetar för ett tryggt och säkert givande.
  •  De drygt 160 medlemmarna representerar en bredd av ideella organisationer med olika ändamål och storlek.
  •  Exempel på insamlingsorganisationer som är medlemmar är Unicef Sverige, Rädda barnen, Cancerfonden, Röda Korset, Läkare utan gränser, Barncancerfonden. Gemensamt för samtliga är viljan att bidra till en bättre värld.
  •  Medlemsorganisationerna samlar totalt cirka 9 miljarder kronor varje år från allmänhet, näringsliv, organisationer och stiftelser.
    www.givasverige.se
Dölj faktaruta

Hur coronapandemin påverkar givandet vet man inte riktigt än.
– Vi har ju varit förskonade från stora kriser tidigare i Sverige. Men tittar man på USA och vad som hände efter 11 september, så påverkade det givandet initialt men det återhämtade sig sedan.
Men Charlotte Rydh tror att det egentligen är först nästa år vi kommer att se effekterna av pandemin. Då kanske arbetslösheten stiger, om människor som varit permitterade faktiskt förlorar jobben och ekonomin går ner mer.
– Vi vet inte ännu på lång sikt hur utvecklingen blir. Det är som två olika trender just nu – en stor grupp organisationer som ser ett ökat givande och en annan stor grupp som ser ett oförändrat eller minskat givande. Det är ungefär lika dem emellan.

Alla summor är betydelsefulla, små som stora. Många droppar blir till slut ett hav.

En grundförutsättning för att människor ska vilja skänka pengar är att de känner ett engagemang eller intresse för något, och också ett förtroende för organisationen de vill skänka till. Man vill veta att pengarna kommer dit de ska.
Generellt sett är vi svenskar i alla fall mycket positivt inställda till ideella organisationer och deras verksamheter. Åtta av tio svenskar är positivt inställda och sex av tio skänker pengar. Det är väldigt positivt tycker Charlotte Rydh, eftersom den ideella verksamheten i samhället är som ett kitt mellan oss människor. Där kan vi gemensamt sträva efter förbättring och hjälpa dem som behöver. En gemensam strävan som också får människor att känna sig delaktiga.
– En del säger att det känns som en droppe i havet att skänka lite pengar till en organisation när man vet hur enorma behoven är. Men alla summor är betydelsefulla, små som stora. Många droppar blir till slut ett hav.

Ulrika Palmcrantz
Publicerad 2020-12-19
senioren-nr-9
Artikeln är hämtad ur Senioren nummer 9 / 2020. Missa inget innehåll - bli medlem i SPF Seniorerna och få Senioren kostnadsfritt eller starta en prenumeration på Senioren.
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.
#8
senioren-nr-8
Ur senaste Senioren
  • Porträtt: Margit och Willy Silberstein.
  • Hälsosam fika
  • Pensionärsråd: Du och din erfarenhet behövs
  • Malena Ivarsson: Skriv en ärlig kontaktannons

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas