Extra avgift för att hjälpa mamma
Foto: Colourbox
Nyheter | Banker

Extra avgift för att hjälpa mamma

Många anhöriga hjälper sina närstående att betala räkningar. Men det kan kosta extra. Helknäppt, säger Susanne Larsson i Åstorp som stöttar sin mamma Yvonne Andersson.

Jan Arleij
Publicerad 2020-11-12

– Jag hjälper min 78-åriga mamma med hennes banktjänster. Vi tog kontakt med Swedbank eftersom mamma och även pappa när han levde alltid har haft sina konton där, berättar Susanne Larsson.

– Jag fick egen inloggning för att kunna betala å hennes vägnar på internet. Men denna tjänst tar de 175 kronor om året för, trots att mamma redan betalar dessa avgifter på sitt eget konto.

Yvonne Andersson.
Susanne Larsson.

Principen är fel, anser Susanne Larsson. Tjänsten är ju redan betald en gång.

– Då borde väl min dosa gå in under mammas avtal eftersom det är henne jag företräder. Avgiften är en struntsumma men det är ändå så irriterande att banken ”plockar” oss på de pengarna.

Måste vara kund

För att kunna utföra betalningar på internet åt en anhörig med konto och internetbank i Swedbank måste man själv vara kund i banken, bekräftar Mattias Elander Forsgren som är presskommunikatör vid Swedbank.

Mattias Elander Forsgren.

– Det är för att vi ska veta vem det är som gör betalningarna. Det är en säkerhetsfråga. Vi har också kundkravet för att man säkert ska kunna logga in på internetbanken. Till det måste man ha en tjänst för att kunna betala och den kostar 175 kronor per år.

Kan man alltså inte bara komma in på ett kontor med sin närstående, båda identifierar sig och tillsammans med en banktjänsteman skriver man därefter papper på att man får rätt att hjälpa sin närstående att betala räkningarna?

– Det måste man göra för att överhuvudtaget få behörighet, det är första steget. Sedan är steg två att ha rätt förutsättningar, alltså att vara kund och ha en tjänst för betalningar.

Men om man som Susanne Larsson inte är kund?

– I dagsläget är det inte en tjänst vi har. Det låter fyrkantigt, men det handlar också om säkerhet. Jag kan förstå att det kan upplevas jobbigt om den anhörige redan har betalat för sin tjänst, säger Mattias Elander Forsgren och lägger till:

– Man kan alltid ta en diskussion med rådgivarna på plats.

Menar du att ni kan vara flexibla i det enskilda fallet?

– Ja, till syvende och sist är det upp till det kontor man kontaktar. Vi har fortfarande många kontor, som är väldigt uppskattade. Vi har också utökat möjligheterna att få hjälp och service via vår telefonbank eller så kan man få vägledning via vår chat.

Ingen insyn

Hur gör då andra banker? Den branschgemensamma så kallade Bankföreningen har på sin hemsida en informationsfilm om hur anhörigbehörighet, god man och förvaltare fungerar. Det finns också ett faktablad och en broschyr som går att beställa kostnadsfritt.

– Men vi har ingen information eller insyn i hur de olika bankerna prissätter sina produkter eller tjänster, säger Lena Barkman som är kommunikationschef på Bankföreningen.

Slipper betala

Senioren har frågat några storbanker hur man gör i Susanna Larssons och hennes mammas situation.

– Den anhörige betalar inte något för att hjälpa kunden med att till exempel betala räkningar om kunden har de tjänster som krävs för att utföra betalningen, exempelvis via Internetbanken, säger Mikaela Östman, presskommunikatör hos Nordea.

– Det är viktigt att våra kunder ska kunna få hjälp av nära anhöriga vid behov, oavsett om den anhörige är kund i Nordea eller inte, och det finns olika alternativ för det här.

Kan hjälpa

Mikael Jismark är chef på Handelsbankens avdelning ”Kunderbjudande Privat”:

– Är man kund i Handelsbanken, och har internettjänsten, så kan man ge fullmakt till en anhörig att disponera kontot. Det kostar inget. Då kan den anhörige hjälpa kunden att betala räkningar och sköta andra bankärenden.

Den anhörige måste alltså inte vara kund i Handelsbanken för att kostnadsfritt få hjälpa sin äldre närstående?

– Nej, det behövs inte.

Är gratis

SEB går på samma linje.

– Vi är väldigt måna om att alltid försöka hjälpa våra kunder på bästa sätt och tar inte ut någon avgift i sådana här fall, säger Niklas Magnusson, som är bankens pressansvarige.

Generellt sett så betalar varje kund en avgift för att få tillgång till betalservicetjänsten på internetbanken, vilket är 120 kronor per år och konto för att använda betalservice i internetbanken.

– Men om en anhörig har fullmakt att hjälpa någon som är kund i SEB att betala dennes räkningar och denna kund har tillgång till betalservicetjänsten i internetbanken krävs endast att den anhöriga skaffar sig tillgång till internetbanken, vilket är gratis, säger Niklas Magnusson.

Beslutsförmåga

En anhörigbehörighet kan beviljas bara under vissa förutsättningar. Det gäller alla banker. Så här skriver Bankföreningen:

”En anhörig får företräda den enskilde när denne på grund av sjukdom eller liknande förhållande saknar beslutsförmåga. Det måste vara uppenbart att beslutsförmåga saknas och om det råder tveksamhet får den anhörige inte företräda den enskilde. Att den enskilde endast behöver hjälp är inte tillräckligt.”

Susanne Larsson och mamma Yvonne Andersson.
Jan Arleij
Publicerad 2020-11-12

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas