KO ingriper mot telefonbedrägerier
Foto: YekoPhotoStudios / Colourbox
Nyheter | Har du råkat ut för dem?

KO ingriper mot telefonbedrägerier

Flera bolag som systematiskt ringer upp äldre och lurar dem till ofrivilliga affärsavtal jagas nu av Konsumentverket och Kronofogden.

Jan Arleij
Publicerad 2016-03-14

På kort tid har mängder av anmälningar och klagomål kommit in till Konsumentverket och verkets upplysningstjänst Hallå konsument om Svenska elbolaget och Svenska telebolagets telefonförsäljning.

Sedan tidigare finns även anmälningar mot Nytel.

Går på 90-plussare

Bolagen tycks metodiskt ha ringt upp åldringar och vilselett dem att byta el- respektive telefonabonnemang.

Flera av de drabbade är över 80 år och vissa över 90.

Av ljudupptagningar av säljsamtal som Konsumentombudsmannen (KO) tagit del av framgår det att konsumenterna inte alltid ens förstår vad det är som bolagens telefonförsäljare pratar om.

Andra har endast tackat ja till att få information hemskickad.

Allvarliga överträdelser

Det handlar om så allvarliga överträdelser att KO beslutade att ansöka om så kallad kvarstad mot de tre bolagen hos Stockholms tingsrätt. Så fort beslutet kom från tingsrätten i fredags verkställdes det av Kronofogden och tillgångar har nu säkrats, skriver skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Syftet med åtgärden är att hindra eventuella försök att tömma bolagen på pengar innan en marknadsstörningsavgift kan dömas ut.

Stämningsansökan

KO ska nu inom en månad komma in med en stämningsansökan till tingsrätten.

Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se

Jan Arleij
Publicerad 2016-03-14

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas