Så pratar du omkull telefonförsäljaren
Foto: Colourbox
Ekonomi & juridik | Krönikor | Krönika

Så pratar du omkull telefonförsäljaren

Oseriös telefonförsäljning ökar och Konsumentverkets förslag till lagändring är välkommet. Här presenteras metoden hur du själv tar makten över telefonsamtalet.

Tidningen Senioren
Publicerad 2014-12-14

Av totalt ungefär 6 000 anmälningar årligen till Konsumentverket handlar cirka tusentalet om någon form av oseriös telefonförsäljning. Ökningen har varit mycket kraftig de senaste åren. Enligt Konsumentverket så finns det till exempel vissa telefonoperatörer som medvetet riktar in sin oseriösa försäljning av telefonabonnemang på äldre personer.
Därför är det mycket välkommet att Konsumentverket nu föreslår en lagändring så att köp på telefon måste kompletteras med ett skriftligt avtal.

En god vän till mig som är pensionär hävdar emellertid med bestämdhet att det redan idag finns en osvikligt effektiv metod att ta till mot dessa fula fiskar. Man måste dock ta fram lite grann av de skådespelartalanger som de flesta av oss nog besitter i större eller mindre utsträckning. I korthet går det till så här:
De flesta telefonförsäljare börjar med att fråga hur det står till. Då hakar du på direkt genom att i översvallande ordalag och märkbart rörd uttrycka din enorma tacksamhet över denna uppenbarligen gudasända person. Du har nämligen aldrig tidigare fått uppleva att någon frågat hur du mår. Efter att ha genomlevt en miserabel barndom så vill idag inte ens dina närmaste lyssna och ta del av ditt enorma lidande. Du är helt enkelt ensamheten personifierad. Mellan dessa jeremiader upprepar du sedan med jämna mellanrum den gränslösa tacksamhet som du känner över att denne uppringare har förbarmat sig över dig. Ja, du kommer aldrig någonsin att glömma detta telefonsamtal, hur gammal du än blir.

Givetvis måste all denna självömkan rinna ur dig i ett enda oavbrutet, naturligt flöde. Den fula försäljaren i andra änden ska inte ges en chans att komma in i samtalet, utan enbart lyssna till ditt vältrande i din egen misär. Du måste framstå som så totalt självupptagen att du inte har en aning om att personen i den andra luren vill sälja något till dig. Att gråta en skvätt på strategiska ställen skadar heller inte.

Redan under detta första steg brukar de flesta telefonförsäljare få nog, enligt min gode vän. Om inte så innehåller metoden även ett andra steg. Nu ska dina fysiska krämpor, givetvis orsakade av de ovan nämnda psykiska, beskrivas i detalj. Du börjar lämpligen uppifrån och redogör detaljerat för dina problem med att tugga maten. Därefter fortsätter du systematiskt ner genom matsmältningskanalen. Beskrivningen ska vara så levande att telefonförsäljaren verkligen upplever smaker, färger, lukter, ljud, smärtor och allt annat elände som en allvarligt krånglande mage brukar föra med sig. Här sparas inte på några effekter, och gråt gärna även här.
Fast så långt har min gode vän aldrig behövt driva sin raffinerade metod, försäkrar han.

Krönika: Björn Lundbeck

 

Tidningen Senioren
Publicerad 2014-12-14

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas