Ny tjänst ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter
Hallå konsument öppnar 31 mars Foto: Colourbox
Nyheter | Komplement

Ny tjänst ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter

Från och med 31 mars kan du få gratis telefonrådgivning av Konsumentverkets nya tjänst Hallå konsument.

Publicerad 2015-02-26

Får man sälja sådant här över telefon? Vi är missnöjda med hantverkaren, vad gör vi? Har jag rätt till öppet köp? Banken lägger ner mina fonder. Måste jag verkligen betala fakturan de skickade?

Sådana och andra frågor kan du få svar på genom Konsumentverkets nya rådgivning Hallå konsument. Tjänsten är öppen vardagar mellan nio och fem, helt gratis och tillgänglig via brev, telefon, e-post, Facebook och chat på hemsidan.

Att hjälpa enskilda konsumenter med specifika frågor är en ny uppgift för Konsumentverket. Men under senare år har den lokala konsumentvägledningen försvunnit i flera kommuner, vilket sägs vara en anledning till att den nya tjänsten behövs.
Farhågor har lyfts om att den lokala konsumentupplysningen kommer att försämras i och med den nya tjänsten, och att svaga konsumenter som har svårt för språket eller för att diskutera problem i skrift eller över telefon kommer att missgynnas. Myndigheten för samhällsberedskap, MSB, har betonat vikten av ett lokalt perspektiv, eftersom tjänster konsumeras där de produceras och kännedomen om lokala tjänster är störst på plats.

Konsumentverket är nu tydliga med att Hallå konsument ska vara ett komplement till och samarbeta med de konsumentbyråer som finns på fyra platser i landet, och till den lokala konsumentvägledning som finns i flera kommuner.

Behöver man sitta ner öga mot öga och prata med en konsumentvägledare är det fortfarande konsumentvägledningen i kommunen man ska kontakta.
– Vi knyter ihop den oberoende vägledning som finns. Det gör att den som kontaktar Hallå konsument alltid kommer rätt, säger Cathrin Lundqvist, enhetschef på Konsumentverket.

Här kan du söka efter lokal konsumentvägledare i din kommun:

Här hittar du Hallå konsuments hemsida:

Text: Frida Andersson Johansson

Hallå konsument

Öppet: vardagar kl 9-17
telefon: 0771 – 525 525
e-post: info@hallakonsument.se
brev: Hallå Konsument, Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad
webb: hallakonsument.se
facebook: facebook.se/hallakonsument

Dölj faktaruta

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas