Nyheter | Lagbrott

Telefonbolag döms för ”ful” marknadsföring

När företaget Seniortelefonis säljare ringde lät det som man skulle få en senior-rabatt på sitt befintliga telefonabonnemang. Men i själva verket handlade det om byte till en helt ny teleoperatör.

Jan Arleij
Publicerad 2018-10-11

Företaget lurade sina kunder att tro att det nya abonnemanget i själva verket var en rabatt på deras gamla abonnemang. Så beskriver Konsumentombudsmannen, KO hur Seniortelefoni gått tillväga.

”Säljarna pratade snabbt och struntade i om de uppringda berättade att de hörde dåligt eller inte hängde med i samtalet. Många konsumenter uppfattade att den som ringde var från deras ordinarie telefonbolag.” skriver KO i ett pressmeddelande.

Marknadsföringslagen

Patent- och marknadsdomstolen dömer Seniortelefoni och personen bakom bolaget för brott mot marknadsföringslagen.

Domen som kom i början av oktober välkomnas av KO.

– Företaget har riktat in sig på äldre personer och enligt vår uppfattning har företaget på ett mycket fult sätt medvetet lurat dem att de skulle få en rabatt på sitt ordinarie telefonabonnemang. Vi är nöjda med att domstolen nu delar vår syn på försäljningsmetoderna, säger Carolina Andersson.

Riskerar vite

I domen åläggs företaget och personen bakom företaget bland annat att i fortsättningen vara tydlig med vem som ringer och vad syftet är, och att informera ordentligt om ångerrätten. Om inte väntar vite på upp till en halv miljon kronor.

Seniortelefoni ska också betala en så kallad marknadsstörningsavgift på 50 000 kronor.

Jan Arleij
Publicerad 2018-10-11
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.