”Folkrörelse krävs för att stoppa bedrägerier mot äldre”
Nyheter | Brott
Foto: Sergiy Lysenkov, Colourbox

”Folkrörelse krävs för att stoppa bedrägerier mot äldre”

Vad vi har att göra med är nutidens bankrånare, och många av de hårdast drabbade är äldre. Det säger SEB-chefen Mats Torstendal som efterlyser ett bredare samarbete mot nätbedragarna.

Jan Arleij
Publicerad 2018-10-23

Mats Torstendal, chef för SEBs division Företag och privatkunder, inledde i måndags (22/10) ett seminarium i SEB-huset i Solna med rubriken ”Vilseleddd och lurad – vad gör jag nu?”.

Bakom seminariet stod SPF Seniorerna, PRO, polisen och Brottsofferjouren i samarbete med SEB.

– Många är här idag, sa Mats Torstendal och blickade ut över drygt 200 seminariedeltagare, de flesta pensionärer.

– Det är positivt för det visar att vi också är många som tar dagens ämne på stort allvar och att vi är många olika aktörer som nu kan och måste hjälpas åt.

Inga bankrån

Bankrånen har de senaste åren har varit – noll, fortsatte Mats Torstendal.

– Nu hittar kriminella istället andra vägar att ta pengar. Det orsakar mycket lidande för många människor, inte minst seniorer. Därför har vi en mycket viktig och stor uppgift framför oss.

Allt fler drabbas

  • Bedrägeribrotten i Sverige är nu fler än 200 000 om året.
  • Var tredje minut sker en id-kapning.
  • 325 brott i månaden begås mot äldre.
  • Det senaste året är ökningen av brott mot äldre över hundra procent.

Källa: Seminariet ”Vilseledd och lurad – vad gör jag nu?”

Dölj faktaruta

Eftersom digitaliseringen inte kan stoppas måste istället mycket annat till för att den personliga integriteten och säkerheten ska räddas, fortsatte SEB-chefen.

– Jag hoppas att den här dagen kan vara början till en folkrörelse, för det är faktiskt vad vi behöver nu.

Aktörerna själva

Exakt vad som behöver göras överlät Mats Torstendal till en rad talare som fyllde programmet, under moderatorn Artur Ringarts ledning.

Först ut var förre statsministern och Trygghetskommissionens ordförande Fredrik Reinfeldt.

Fullsatt på heldagsseminariet.

– Aktörerna själva – de som möjliggjort och hela tiden utvecklar den digitala teknikens betalningslösningar – kan också försvåra för de som försöker komma åt våra pengar. Men då får heller inte handeln sätta käppar i hjulet av rädsla för att det ska ta för lång tid att exempelvis dubbelidentifiera sig när man betalar.

– Vi i Trygghetskommissionen tycker att privata bolag, kortföretag, banker, e-handelsplattformar och stora amerikanska aktörer bör kunna göra mer för att få fram högre säkerhetströsklar.

Växande målgrupp

Fredrik Reinfeldt pekade på den ”äldreexplosion” av 80-plussare som kommer de närmaste decennierna – inte bara i Sverige och Europa utan över hela världen.

Trygghetskommissionen

Tillsattes i juni 2017 på initiativ av Svensk Försäkring, som är försäkringsföretagens branschorganisation.

Motiveringen var att ”brottsbekämpningen i Sverige i väsentliga delar inte fungerar. Vår uppgift har varit att föreslå vad som kan göras för att ändra på det.” skriver kommissionen.

Kommissionen kommer med en slutrapport i december 2018.

Dölj faktaruta

– Det blir en alltmer intressant en målgrupp för de kriminella. Därför är det lika viktigt att vi rustar oss, sa Fredrik Reinfeldt som efterlyste en ”stor nationell informationskampanj” med budskapet att stoppa bedrägerierna i hemmet.

– Ska vi vara ärliga – ni är förmodligen mer hotade i hemmet än utanför, sa Fredrik Reinfeldt som också varnade för att tanken leder fel när trygghetsundersökningar fokuserar på om man som pensionär känner sig trygg eller otrygg utomhus, på gator och torg.

Vara skeptisk

Seminariedagen innehöll polisens beskrivningar över hur bedrägeribrotten går till och hur man kan skydda sig.

– En grundregel är att man måste vara sunt skeptisk och misstänksam när man exempelvis blir uppringd av någon som vill ha ens kontonummer eller bankid, sa Björn Seeth från polisens nationella bedrägericentrum.

– Fråga dig själv när det kommer till pengar om det som sker eller efterfrågas av dig är oväntat, brådskande, konfidentiellt eller bara för bra för att vara sant verkligen, om det också kan vara rimligt. Allt det där är nämligen klassiska varningstecken när en bedragare är i farten.

Inlevelse

Seminariet avslutades med en paneldebatt med bland andra SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson.

– Rättsväsendets olika delar måste ha mer utbildning kring äldres hälsa och åldrandets sociologi – för hur ska man annars kunna bemöta äldre på ett bättre sätt? frågade Eva Eriksson retoriskt.

Paneldebatt avslutade.

Hon påpekade att riksdagens svaga representation av 65-plussare speglar samhällets problem att sätta sig in i äldres villkor, exempelvis det digitala utanförskapets svårigheter, men också hur äldre faktiskt påverkas av att ha utsatts för brott.

Civilkurage

Seminariets lärdomar om exempelvis riskmiljöer för äldre måste ut till många fler i samhället, till olika åldersgrupper.

– Alla ska kunna gripa in och inte bara passivt titta på när en äldre person står vid kassan i en affär och slår in sin kod med en person bakom som sneglar henne över axeln. Då bör de unga och raska bokstavligen ställa sig i vägen för att skydda de äldre.

Ny kunskap till studiecirklar

SPF Seniorerna har sedan 2016 tillsammans med Polisen, PRO och Brottsofferjouren tagit fram en utbildningskampanj för organisationer som i sin verksamhet regelbundet arrangerar möten för äldre människor.

Kampanjen ”Försök inte lura mig” innehåller ett mötespaket för studiecirklar eller aktiva informationsmöten. Mötespaketet består av en mötesledarhandledning, tre filmer och tre olika deltagarmaterial som ger kunskap om hur man som äldre kan skydda sig mot bedrägeri.

Efter konferensen i Solna kommer utbildningsmaterialet att utökas med nytt material, bland annat nya filmer om tillvägagångssätt och hur man skyddar sig.

Dölj faktaruta

Jan Arleij
Publicerad 2018-10-23
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas