Träna dig till bättre minne
Nyheter
Foto: Colourbox

Träna dig till bättre minne

Fysisk aktivitet kan förbättra minnet hos 60-plussare, visar ny forskning. Att träning är bra för hjärnan vet vi redan, men nu har man gjort en studie på enbart seniorer.

Publicerad 2014-11-05

Förenklat kan man säga att konditionsträning ökar blodflödet i hjärnan, vilket i sin tur förbättrar syresättningen och därmed ger effekt på minnet. Deltagarna i studien var samtliga 60 år eller äldre, och delades in i två grupper där den ena tränade på löpband 30 minuter, tre gånger i veckan.

– Vi kunde då se att deltagarna fick en förbättrad kondition som uppvisade ett samband med förändringar av minnesförmågan, hippocampusvolym, och blodflödet i hippocampus, säger Lars Bäckman, i ett pressmeddelande. Han är professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet och verksam vid Aging Research Center, ett samarbete mellan Karolinska Institutet och Stockholms universitet.

För deltagarna över 70 syntes inte lika tydliga resultat som för de yngre deltagarna, men fysisk träning har som bekant många andra fördelar.

Nu ska forskarteamet se hur man kan kombinera fysisk och kognitiv träning, alltså mentala övningar för hjärnan, för att få ännu bättre resultat.

Studien har letts av ett forskarlag från Magdeburg i Tyskland tillsammans med bland annat forskare från Karolinska Institutet. Resultaten av studien har publicerats i vetenskapstidskriften Molecular Psychiatry.

Läs också
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.