80-åring lämnades ensam i kylan i flera timmar
Maria Reinholdsson ska göra allt för att det som hände hennes mamma Barbro (lilla bilden) inte ska upprepas. Foto: Privat
Nyheter | skandal

80-åring lämnades ensam i kylan i flera timmar

80-åriga strokepatienten Barbro Reinholdsson släpptes av på fel plats och blev hjälplös sittande ensam flera timmar i kylan. ”Jag är så arg. Så arg”, säger dottern Maria Reinholdsson till Senioren.

Jan Hagberg
Publicerad 2023-02-17

Det är Strömstads Tidning som först berättar hur snett det går när Barbro Reinholdsson efter en sjukresa från Norra Älvsborgs länssjukhus till korttidsboendet i Strömstad där hon ska vårdas efter att ha drabbats av stroke blir avsläppt på fel plats.

– Min syster får ett samtal från strokeavdelningen och de informerar om att mamma ska få åka hem klockan nio på morgonen, säger Maria Reinholdsson till Strömstads Tidning.

Maria Reinholdsson bor själv i Göteborg men systern, som bor i Strömstad, åker till korttidsboendet efter lunch för att hälsa på mamman. Men då är mamman inte där.

Då uppstår paniken när de inser att hon är försvunnen. Någon i personalen föreslår att mamman kan ha blivit avsläppt på fel ställe och två personer ger sig ut för att leta.

Läs också: Fick ättika istället för vatten – avled

Barbro Reinholdsson hittas kraftigt nedkyld sittande på en träbänk utanför entrén till akutmottagningen, som inte längre används. Hon antas ha suttit ensam i kylan i flera timmar.

”Systemfel när det blir så här”

– Några timmar efter händelsen sa min syster att hon bara känner sig så tom. Själv är jag i grunden så arg. Inte bara för mamma utan för att ett skattefinansierat system kan fallera så här. Den enskilde chauffören har ett personligt ansvar men det är ett systemfel när det blir så här, säger Maria Reinholdsson.

Läs också: Hittades på balkong på äldreboende i minusgrader – avled

Till Strömstads Tidning säger hon:

– Mamma är försatt i total vanmakt, hon kan inte gå efter sin stroke eller ropa på hjälp, så hon har bara suttit där. Det är ett jättetrauma för en person som inte klarar av att gå eller ropa på hjälp.

De vet inte om mamman kommer att få några ytterligare men på grund av händelsen.

Händelsen är anmäld

– Det är beroende av hur återställd hon blir efter stroken. Vi vet inte hur hon kommer att ta allting i så fall. Vi har uppfattat det som att hon har förträngt det som har hänt. Men hon är rädd för att frysa, det är tydligt.

Maria Reinholdsson har anmält händelsen till patientnämnden, regionen, kommunen och Västtrafik.

Läs också: Glömdes bort på toalett i 16 timmar – fördes till sjukhus

Eftersom det är en leverantör som utfört sjukresan är det den som också är ansvarig. De får inte heller reda på namnet på chauffören.

Maria Reinholdsson har skrivit en insändare i Strömstads Tidning som Västtrafik har svarat på och hon kommer att se till att allting utreds grundligt.

Beklagar det inträffade

– Det var ett mycket opersonligt svar och man undrar om de pratar om en människa.

Åsa Björk, som skrev svaret, kommenterar också händelsen i Strömstads Tidning där hon beklagar det inträffade:

– Så fort det blir en avvikelse försöker vi ta reda på vad som hänt och varför det hänt. Utreda gör man inte för att fatta en skuldfråga utan vi utreder för att se var det har brustit och om det kan förebyggas.

Maria Reinholdsson replik på Västtrafiks svar på Marias insändare:

Replik Till Åsa Björk, Västtrafik, STNB 11/2

Jag vet inte om jag ska skrika eller gråta över svar jag fått från Västtrafik, både via mejl och via STNB. När en utbildad kommunikatör som representerar en offentligt finansierad verksamhet skriver ”din mammas sjukresa inte fungerat enligt förväntan” inser jag hur långt från intressenten offentlig verksamhet är.

Som anhörig, invånare och skattebetalare förväntar jag mig att offentligt finansierad verksamhet fungerar enligt uppdrag. När jag beställer hem mat måste jag signera mottagandet. När en patient flyttas mellan vårdgivare måste kvalitetskravet ställas åtminstone lika högt om inte högre. En värdefull människa ska bemötas och hanteras utifrån sina förutsättningar och tjänsteleverantörer, egna så väl som upphandlade, måste förstå syftet med uppdraget och vara motiverade att genomföra det.

I detta fall har den enskilde faktiskt inte tagit sitt personliga ansvar. Jag har sett beställningen, hen har gjort fel och ska hållas ansvarig. Samtidigt så är organiseringen den allra största boven i dramat. Kedjan från avlämnande till mottagande är inte säkerställd. Bring, Earlybird, DHL och Postnord kan göra missar, det kan inte den särskilda kollektivtrafiken som transporterar sjuka, funktionsvarierade och barn.

Så har vi vd:s svar ”Varje individ ska få sin bästa möjliga resa utifrån vad som är beslutat för hen i den aktuella restypen, t ex sjukresa.” Oj oj oj, vilken floskelbingo i sammanhanget. Sedan kommer detta: ”Beroende på vad den utredningen ger kommer ni få ett svar, om det är något ni eller vården behöver agera på kommer ni att få reda på det i svaret. Om det däremot handlar om att vi behöver säkerställa kvalité i något av våra led hanteras det med berörda.”

För att kunna driva ett ärende om skadestånd behöver jag alltså ta hjälp av jurist och mammas försäkringsbolag då Västtrafik klart och tydligt skyddar leverantören i högre utsträckning än den i detta fall maktlösa vårdtagaren. Enligt registrator på Västtrafik släpper Västtrafik allt ansvar till relationen kund och leverantör. Detta då upphandlingen bygger på att ”såväl förare som resenär ska känna sig trygga”.

Observera att man väljer tjänsteutföraren före resenären. Det jag begärt av dokumentation har mamma behövt hämta ut själv. Detta är en komplicerad fråga sett till hennes nuvarande tillstånd. För att föra din egen talan måste du vara pigg, påläst och ha en massa tid. Nä Västtrafik, ni har glömt vem ni är till för, vem som finansierar och att ni som offentligt bolag är en del av den demokratiska förtroendeverksamheten. Förtroende och tilltro måste ständigt erövras och förtjänas och ni brister både i utförande och allra mest i er inställning. ”Västtrafik, makes people walk”.

Jan Hagberg
Publicerad 2023-02-17

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas