Knappval duger inte i myndighetskontakter
Foto: Ponsulak / Colourbox
Tyck! | Bibi

Knappval duger inte i myndighetskontakter

Knappval kan vara krångliga även för en ung och pigg person med perfekt hörsel. Är du gammal och osäker så kan det bli ett direkt hinder.

Tidningen Senioren
Publicerad 2016-09-19

Jag har på senare tid upplevt ett problem, som säkert många i vårt ålder har.

Min väninna, född 39 har problem. Då hon i olika sammanhang ska kontakta myndigheter, företag eller liknande möts hon av knappval av olika slag. Hon försöker uppfatta, vad hon ska göra, blir osäker, minns inte riktigt, trycker fel, börjar om, och glömmer vad rösten sagt och så vidare. Senaste brottningsmatchen gällde vårdcentralen, Telia och SJ.

Nu blir det i stället så, att hon hellre går dit och pratar med någon ansvarig. Men det går inte alltid så bra det heller. Hon möts av personal, som har helt andra arbetsuppgifter.
Hon går då hem, känner sig värdelös, tycker att hon inte längre har någon plats i detta digitala samhälle och tycker att hon lika gärna kan dö …

Jag försöker ibland att hjälpa henne, men hon är en kvinna som hela livet har varit van att klara sig själv, och hennes värdighet vill man att hon ska få behålla, trots åldern.

Bibi

Tidningen Senioren
Publicerad 2016-09-19

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas