Nära en miljon saknar konsumentvägledning
Nyheter | Konsumentskydd

Nära en miljon saknar konsumentvägledning

Allt färre kommuner erbjuder konsumentvägledning. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

Jan Arleij
Publicerad 2017-05-15

Antalet kommuner som erbjuder konsumentvägledning fortsätter att minska. I dag saknar invånarna i 42 kommuner möjlighet att få lokal konsumentvägledning. Det är en minskning med elva kommuner jämfört med i fjol.

Fortfarande erbjuder de flesta av landets kommuner (248 av 290) konsumentvägledning. Men den negativa trenden har fortsatt.

På ett år har fjorton kommuner lagt ned sin vägledning.

”Beklagligt”

Antalet kommuner som saknar verksamhet har ökat från 20 (2015) och 31 (2016) till 42 i år. Det innebär att sammanlagt 944 000 personer saknar tillgång till konsumentvägledning i sin kommun. I fjol var motsvarande siffra cirka 780 000.

– Jag tycker att det är beklagligt att allt färre kommuner satsar på konsumentvägledning, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Alla lägger inte ner

Några kommuner väljer att satsa på konsumentvägledning.

Finspång, Gotland och Vallentuna har nyligen startat.

Dölj faktaruta

– Kommunernas konsumentvägledning, Hallå konsument, Konsument Europa och de fyra konsumentbyråerna ger alla oberoende och kostnadsfri hjälp till konsumenter. De är beroende av och kompletterar varandra för att sammantaget ge ett gott konsumentstöd.

Skillnader

Verksamheten skiljer sig mycket åt mellan olika kommuner – både i fråga om tillgänglighet och vilken hjälp som ges.

Allt fler har en mycket begränsad verksamhet och erbjuder enbart grundläggande information för att sedan hänvisa vidare till andra som kan ge ytterligare stöd. I var tredje kommun med konsumentvägledning (82 stycken) ägnas mindre än fyra timmar i veckan åt verksamheten.

–  Kommunernas konsumentvägledning har, till skillnad från den nationella vägledningen, en lokal förankring och kan ge ett mer personligt stöd. De får alltmer komplicerade ärenden där konsumenten kan återkomma till samma person. Det är en mycket viktig hjälp för många, säger Cecilia Tisell.

Jan Arleij
Publicerad 2017-05-15
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.
fragaexperten@senioren.se